Přeskočit na hlavní obsah

Soutěžíme a hodnotíme...

Jak evaluovat znalosti žáků a studentů a lépe, než je nechat si poměřit znalosti s jinými. Známka je informativní kritérium nejen pro žáky, ale zejména pro jejich rodiče, jak jejich dítko pracuje. Známka však nemusí být vždy vypovídající zcela, proto je lépe užívat procentuální hodnocení, které je více vypovídající o míře znalosti. Jenže je to jen "cena" za odvedenou práci "na pracovišti". Jak ale obstojí znalosti v konkurenci s jinými "z oboru"? Zvolili jsme cestu poměřování znalostí ve formě celorepublikových soutěží v mnoha "oborech", kde prokazují studenti znalosti a dovednosti mnoha směrů. Kupříkladu jsme v březnu zkusili "Ekonomicko-manažerskou olympiádu", která byla pořádána online vysokou školou Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti měli pouze omezený čas na zodpovězení otázek z oboru marketingu, ekonomie a ekonomiky a řada otázek se týkala i logiky a znalostí v angličtině. Výsledky bohužel doposud nemáme, ale z pocitů účastníků lze usuzovat, že to pro ně byla minimálně byla zajímavá zkušenost, jelikož konečně viděli, že informace předávané vyučujícím nejsou vytržené k kontextu doby a jsou "tedy asi" přínosné, i když je sami ještě nedokáží zhodnotit. Výsledky však máme ze soutěže týkající se zahraniční politiky a bezpečnosti "Europa Secura". Tam postupoval pouze jeden tým z mnoha přihlášených školou a lze konstatovat, že úspěch dosažených 90 bodů ze 100 možných je více než báječný. Soutěž byla opět online jako předkolo, kde studenti pracovali s omezeným časem ve třech v oblastech historie, politologie a mezinárodní vztahy. I jejich nadšení v oboru ZSV najednou stouplo a zájem se prohloubil. I práce pro krajské kolo na téma "Afganistán" je pro ně teď ne "otrava",  ale je pro ně výzvou.
Soutěže tedy mohou prohloubit zájem, odbourat nudu a navíc mohou pomoci ukázat, že škola si "ty témata výuk" nevybírá jen pro to, aby "něco" odučila, ale že skutečně je vede k budoucímu životu, což žáci jsou těžko schopni pochopit, když je držíme v lavicích a studium je jen nařízená povinnost od rodičů.
Tedy pokračujeme v soutěžení vesele dál a připravujeme se na němčinu a na "Spotřebu pro život" z oblasti finanční gramotnosti.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Co s nabiflovaným?

Ve škole se naučíme, jak používat to či to a znát to i tamto... Ale encyklopedismus je teorie dávno přežitá, byť pro Čechy tak typická... V mnoha školách stále však platná a na mnoha vysokých školách státního typu stále potřebná... Jenže koho to baví se učit "telefonní seznam"? Stejně posléze informace pouze "vyplivnu" do testu a záhy, v rámci přirozené obrany mozku, zase vypustím, jelikož mi nikdo "lidsky" nepodal, jak a kde ten integrál, ten gramatický jev či vzorec v chemii v běžném životě používat...  A jak nejlépe zužitkovat tedy naučené ze školy? Jak to procvičit VŠE tak, aby mě to alespoň trochu bavilo a nesvazovalo to naši kreativitu? Tak jsme jednoho dne vybrali reklamy na internetu, sebrali jim zvuk a vytvořili takové reklamy pro hluchoněmé... :) Kreativitě meze kladeny nebyly, vždyť i pejorativní slova jsou součástí běžně mluveného jazyka a navíc... nikdo na nás nebude mluvit v německy mluvících zemích knižní němčinou... Studenti se pobaví, vyu

Maturanti 2017

Zřejmě nejkrásnější část pro studenty školního roku a zřejmě i nejnáročnější. Je to přesně ta chvíle , kdy jim dochází, že už končí školu a bude klid... Do tohoto okamžiku si vlastně nepřipouští, že onen vysněný konec je spojený s dřinou, která je teprve čeká... Do plesu se prostě žije plesem. :) Je to ale přesně ta chvíle, kdy rodičům dojde, že jejich děti vyrostly a třídní učitelce náhle dojde, že uplynuly další 4 roky... Tedy ples je momentem mnoha pocitů... I letošní maturitní ples, přes drobné disharmonie, byl úspěšný a krásný a já opět vidím, jak se mi z "dětí" v prvním ročníku staly "dámy a pánové"... Těmto maturantům ale patří speciální dík... Nyní však již přejme jen úspěch a hodně sil k maturitě! No nově uvedeným do týmu "EDUCAnet" naopak hodně sil na dlouhou cestu až tam, kde stojí maturanti současní! :)

Když učitel není...

Většinou se ozve obrovské nadšení, objeví-li se na rozvrhu nepřítomnost někoho z pedagogů. "Super. Není tady." Tento jev se však na EDUCAnet Praha nenosí :) Naši studenti dobře vědí, že i když kantora skolí nějaký ten bacil, jejich vzdělávání tímto neutrpí. Vždy jsou připravené pro ně materiály, které jsou šité na míru třídě, s nimiž kantor stráví někdy pěknou řádku času, ale přeci musí zabezpečit trvalý a efektivní chod svých ratolestí, které jsou tak lačné po vědění :) Nestane se tedy, že by neměli žáci své materiály na hodinu i v době nepřítomnosti vyučujícího. Co se však stane... po návratu vyučující zjistí, že materiál není vypracovaný... začne maraton "ale" :) Díky bohu za 21. století v oblasti technologií, kdy žáci mají přístup i k elektronickému uložení v jejich složkách :) Tedy kde bude chyba? :))) V učiteli! Samozřejmě :)