Jak evaluovat znalosti žáků a studentů a lépe, než je nechat si poměřit znalosti s jinými. Známka je informativní kritérium nejen pro žáky, ale zejména pro jejich rodiče, jak jejich dítko pracuje. Známka však nemusí být vždy vypovídající zcela, proto je lépe užívat procentuální hodnocení, které je více vypovídající o míře znalosti. Jenže je to jen "cena" za odvedenou práci "na pracovišti". Jak ale obstojí znalosti v konkurenci s jinými "z oboru"? Zvolili jsme cestu poměřování znalostí ve formě celorepublikových soutěží v mnoha "oborech", kde prokazují studenti znalosti a dovednosti mnoha směrů. Kupříkladu jsme v březnu zkusili "Ekonomicko-manažerskou olympiádu", která byla pořádána online vysokou školou Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti měli pouze omezený čas na zodpovězení otázek z oboru marketingu, ekonomie a ekonomiky a řada otázek se týkala i logiky a znalostí v angličtině. Výsledky bohužel doposud nemáme, ale z pocitů účastníků lze usuzovat, že to pro ně byla minimálně byla zajímavá zkušenost, jelikož konečně viděli, že informace předávané vyučujícím nejsou vytržené k kontextu doby a jsou "tedy asi" přínosné, i když je sami ještě nedokáží zhodnotit. Výsledky však máme ze soutěže týkající se zahraniční politiky a bezpečnosti "Europa Secura". Tam postupoval pouze jeden tým z mnoha přihlášených školou a lze konstatovat, že úspěch dosažených 90 bodů ze 100 možných je více než báječný. Soutěž byla opět online jako předkolo, kde studenti pracovali s omezeným časem ve třech v oblastech historie, politologie a mezinárodní vztahy. I jejich nadšení v oboru ZSV najednou stouplo a zájem se prohloubil. I práce pro krajské kolo na téma "Afganistán" je pro ně teď ne "otrava", ale je pro ně výzvou.
Soutěže tedy mohou prohloubit zájem, odbourat nudu a navíc mohou pomoci ukázat, že škola si "ty témata výuk" nevybírá jen pro to, aby "něco" odučila, ale že skutečně je vede k budoucímu životu, což žáci jsou těžko schopni pochopit, když je držíme v lavicích a studium je jen nařízená povinnost od rodičů.
Tedy pokračujeme v soutěžení vesele dál a připravujeme se na němčinu a na "Spotřebu pro život" z oblasti finanční gramotnosti.
Soutěže tedy mohou prohloubit zájem, odbourat nudu a navíc mohou pomoci ukázat, že škola si "ty témata výuk" nevybírá jen pro to, aby "něco" odučila, ale že skutečně je vede k budoucímu životu, což žáci jsou těžko schopni pochopit, když je držíme v lavicích a studium je jen nařízená povinnost od rodičů.
Tedy pokračujeme v soutěžení vesele dál a připravujeme se na němčinu a na "Spotřebu pro život" z oblasti finanční gramotnosti.
Komentáře
Okomentovat