Přeskočit na hlavní obsah

Co s tím?

"Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem!" Dnešní doba klade důraz na znalost cizích jazyků... ale co dělat, když zjistíme, že neumíme ani ten svůj rodný? Nadchází rázem zapeklitý problém! Na koho svalit vinu?
Máme-li dítě na škole, kde se učí cizímu jazyku (ne-li dvěma a více) a my nevidíme pokrok, zuříme a kroutíme hlavou, jak je to možné. A zejména máme-li dítě na škole soukromé. "Co je to tam učí?" "Jak je to tam učí?" je často slyšet zpoza zdi... Podíváme-li se na to optikou vyučujícího cizího jazyka, zjistíme, že i on si klade otázku "co je ti češtináři učili?" Bohužel reflexi tohoto problému najdeme pouze v individualitě jedince...
Je bohužel smutné, že na III. stupni našeho vzdělávání se dozvíte odpověď na otázku úrovně základní školy "Co je podmět v této větě?" "ŽE" či po dotazování se na přísudek ve větě je v místnosti bohulibé ticho...
Tedy... kde je ta ona chyba? O "pouhém" čtení to nebude. (ano i významy slov jsou velkým problémem, jak je často v hodinách slyšet...) Gramatické kategorie si žáci čtou pouze v chytrých učebnicích a tedy ve škole... Na koho tedy směřovat dotaz? Na pedagoga vyučujicího cizí jazyk nebo na češtináře?

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Co s nabiflovaným?

Ve škole se naučíme, jak používat to či to a znát to i tamto... Ale encyklopedismus je teorie dávno přežitá, byť pro Čechy tak typická... V mnoha školách stále však platná a na mnoha vysokých školách státního typu stále potřebná... Jenže koho to baví se učit "telefonní seznam"? Stejně posléze informace pouze "vyplivnu" do testu a záhy, v rámci přirozené obrany mozku, zase vypustím, jelikož mi nikdo "lidsky" nepodal, jak a kde ten integrál, ten gramatický jev či vzorec v chemii v běžném životě používat...  A jak nejlépe zužitkovat tedy naučené ze školy? Jak to procvičit VŠE tak, aby mě to alespoň trochu bavilo a nesvazovalo to naši kreativitu? Tak jsme jednoho dne vybrali reklamy na internetu, sebrali jim zvuk a vytvořili takové reklamy pro hluchoněmé... :) Kreativitě meze kladeny nebyly, vždyť i pejorativní slova jsou součástí běžně mluveného jazyka a navíc... nikdo na nás nebude mluvit v německy mluvících zemích knižní němčinou... Studenti se pobaví, vyu

Maturanti 2017

Zřejmě nejkrásnější část pro studenty školního roku a zřejmě i nejnáročnější. Je to přesně ta chvíle , kdy jim dochází, že už končí školu a bude klid... Do tohoto okamžiku si vlastně nepřipouští, že onen vysněný konec je spojený s dřinou, která je teprve čeká... Do plesu se prostě žije plesem. :) Je to ale přesně ta chvíle, kdy rodičům dojde, že jejich děti vyrostly a třídní učitelce náhle dojde, že uplynuly další 4 roky... Tedy ples je momentem mnoha pocitů... I letošní maturitní ples, přes drobné disharmonie, byl úspěšný a krásný a já opět vidím, jak se mi z "dětí" v prvním ročníku staly "dámy a pánové"... Těmto maturantům ale patří speciální dík... Nyní však již přejme jen úspěch a hodně sil k maturitě! No nově uvedeným do týmu "EDUCAnet" naopak hodně sil na dlouhou cestu až tam, kde stojí maturanti současní! :)

Když učitel není...

Většinou se ozve obrovské nadšení, objeví-li se na rozvrhu nepřítomnost někoho z pedagogů. "Super. Není tady." Tento jev se však na EDUCAnet Praha nenosí :) Naši studenti dobře vědí, že i když kantora skolí nějaký ten bacil, jejich vzdělávání tímto neutrpí. Vždy jsou připravené pro ně materiály, které jsou šité na míru třídě, s nimiž kantor stráví někdy pěknou řádku času, ale přeci musí zabezpečit trvalý a efektivní chod svých ratolestí, které jsou tak lačné po vědění :) Nestane se tedy, že by neměli žáci své materiály na hodinu i v době nepřítomnosti vyučujícího. Co se však stane... po návratu vyučující zjistí, že materiál není vypracovaný... začne maraton "ale" :) Díky bohu za 21. století v oblasti technologií, kdy žáci mají přístup i k elektronickému uložení v jejich složkách :) Tedy kde bude chyba? :))) V učiteli! Samozřejmě :)