Přeskočit na hlavní obsah

Vzdělání je nekončící běh...

Sama si pamatuji, jak jsem si říkala, že povolání učitel musí být děsně vlastně pohodlné. Je to práce, kde začínáte sice možná trochu dříve než ostatní v kancelářích, ale zase máte "prázdniny", končíte maximálně v půl třetí, materiály jednou vytvoříte a čerpáte z nich "celý" kariérní život, vzdělání stačí na vysoké a vlastně nikdy nemáte šanci zestárnout... :)
Po "několika" letech zjišťuji, jak jsem se mýlila. Začínáme opravdu většinou v těch 8 hodin, ale slovo prázdniny je klišé s notnou dávkou úpravy, končíte ... někdy vlastně hluboko po půlnoci a z budovy odcházíte mnohdy s uklizečkou a materiály rozhodně nemůžete mít uložené ve škatulce a jen sáhnout a jít... Jediné, co je pravda (zatím), že nemáte šanci zestárnout :) Možná se stáváte více vděčný za ticho bez lidí občas, ale mozek vám nezestárne :) Pokud to dovolíte, skončili jste :)
Vzdělávání vašich "svěřenců" je nelehký úděl, pokud k tomu chcete přistupovat opravdu jako činnosti s efektem a alespoň snahou zaujmout. Systém, v němž se rodila naše inteligence by dnes nejspíš působil, že jste skočili do muzea a vyndali model hodně starý :) Nejen že se aktualizují události, poznatky a dovednosti, ale zejména způsob jejich transferu z hlav pedagoga do mozkových stop našich posluchačů. Učebnice, ta stará dobrá papírová kniha, která dnes slouží spíše jako podklad, aby se alespoň někteří žáci měli kde chytit....jinak její účinnost je možná (z mnoha pohledů) již překonaná.
Je úspěch, když najdete dobrého lektora, který přijde s novinkami, nápady jak učit "zlenivělé" hlavy našich studentů s kladným výsledkem a přidanou hodnotou vám potom budiž i například jejich zájem a zvídavost... Odměnou totiž nám, pedagogům, je nejspíš ten výsledek práce, který se bohužel projeví většinou až mnohem později...

Jak zaujmout tedy? Měli bychom vyjít ze světa jim přirozeného...a tím rozhodně nejsou nám tolik voňavé knihy :) Vyjít z jejich přirozenosti a prokládat ji těmi žádoucími informacemi... Propojit jejich svět s tím, který by jednou oni měli budovat dál...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Co s nabiflovaným?

Ve škole se naučíme, jak používat to či to a znát to i tamto... Ale encyklopedismus je teorie dávno přežitá, byť pro Čechy tak typická... V mnoha školách stále však platná a na mnoha vysokých školách státního typu stále potřebná... Jenže koho to baví se učit "telefonní seznam"? Stejně posléze informace pouze "vyplivnu" do testu a záhy, v rámci přirozené obrany mozku, zase vypustím, jelikož mi nikdo "lidsky" nepodal, jak a kde ten integrál, ten gramatický jev či vzorec v chemii v běžném životě používat...  A jak nejlépe zužitkovat tedy naučené ze školy? Jak to procvičit VŠE tak, aby mě to alespoň trochu bavilo a nesvazovalo to naši kreativitu? Tak jsme jednoho dne vybrali reklamy na internetu, sebrali jim zvuk a vytvořili takové reklamy pro hluchoněmé... :) Kreativitě meze kladeny nebyly, vždyť i pejorativní slova jsou součástí běžně mluveného jazyka a navíc... nikdo na nás nebude mluvit v německy mluvících zemích knižní němčinou... Studenti se pobaví, vyu

Maturanti 2017

Zřejmě nejkrásnější část pro studenty školního roku a zřejmě i nejnáročnější. Je to přesně ta chvíle , kdy jim dochází, že už končí školu a bude klid... Do tohoto okamžiku si vlastně nepřipouští, že onen vysněný konec je spojený s dřinou, která je teprve čeká... Do plesu se prostě žije plesem. :) Je to ale přesně ta chvíle, kdy rodičům dojde, že jejich děti vyrostly a třídní učitelce náhle dojde, že uplynuly další 4 roky... Tedy ples je momentem mnoha pocitů... I letošní maturitní ples, přes drobné disharmonie, byl úspěšný a krásný a já opět vidím, jak se mi z "dětí" v prvním ročníku staly "dámy a pánové"... Těmto maturantům ale patří speciální dík... Nyní však již přejme jen úspěch a hodně sil k maturitě! No nově uvedeným do týmu "EDUCAnet" naopak hodně sil na dlouhou cestu až tam, kde stojí maturanti současní! :)

Když učitel není...

Většinou se ozve obrovské nadšení, objeví-li se na rozvrhu nepřítomnost někoho z pedagogů. "Super. Není tady." Tento jev se však na EDUCAnet Praha nenosí :) Naši studenti dobře vědí, že i když kantora skolí nějaký ten bacil, jejich vzdělávání tímto neutrpí. Vždy jsou připravené pro ně materiály, které jsou šité na míru třídě, s nimiž kantor stráví někdy pěknou řádku času, ale přeci musí zabezpečit trvalý a efektivní chod svých ratolestí, které jsou tak lačné po vědění :) Nestane se tedy, že by neměli žáci své materiály na hodinu i v době nepřítomnosti vyučujícího. Co se však stane... po návratu vyučující zjistí, že materiál není vypracovaný... začne maraton "ale" :) Díky bohu za 21. století v oblasti technologií, kdy žáci mají přístup i k elektronickému uložení v jejich složkách :) Tedy kde bude chyba? :))) V učiteli! Samozřejmě :)