Přeskočit na hlavní obsah

30 let a stále interesuje...

Ano, řeč není o ničem jiném než o Černobylu. 25. 4. jsem žáky gymnázia vzala na zvláštní akci s názvem "Černobylfest". Generace žáků současných 1.-3. ročníků sice zná pojem Černobyl" a někteří dají dohromady i informaci o tom, co se tehdy - pro ně hodně dávno - stalo. Kdy to ale bylo, to již nevědí. Všichni však znají paní Danu Drábovou a oblast vědění kolem ní. Někteří ale znají i pojem Fukušima a mnozí dají dohromady i období události. Nicméně téma této akce pro ně nijak fascinujícím nebylo. Jak by mohlo být, když Černobylská tragédie 4. reaktoru je pouhou větou v dějepise a důsledky se již nerozebírají. Narazí se na tuto "větu" ještě v zeměpise a v přírodních vědách, ale konkrétní úkazy tragédie žáci viděli až na dokumentech toho "festu". Francouzský režisér se vzděláním v jaderné fyzice natočil řadu dokumentů o jaderné energii, elektrárnách a především si během té doby uvědomil, jak moc lidstvo má tendenci zapomínat a vytěsňovat i tak zásadní informace, které se pojí s jejich aktuálním životem. Dokumenty představili mladé generaci nejen samotnou tragédii roku 1986, ale představilo jim i samotné "město duchů" a s ním spojenou "Zónu" a tajemný "sarkofág". Zajímavé bylo i proložení dokumentů debatou s dětmi likvidátorů tragédie a představení následků, které v sobě mají oni a jejich vrstevníci. Jejich povídání dokonce nakonec tlumočila naše studentka, jelikož pan novinář se poněkud "trápil" :) Mnohem emotivnější však byl dokument poslední, který ukazoval tu opravdovou tragédii! Tragédii odehrávající  se na lidech! Přítomný čas je zde správně. Dodnes se rodí v oblasti Ukrajiny a Běloruska pouhých 15-20% zdravých dětí! Rakovina - zejména štítné žlázy- stoupla cca. 125x a postižení, která jsou nejen fyzická ale i psychická, nebudu raději popisovat. Byla opravdu strašná! Peněz, které stojí údržba sarkofágu, stavba nového ad. ... to jsou částky, na které prostě Ukrajina nemá a mít nebude. Kdo se tedy o bezpečí postará? Odpovědi nehledejme daleko... :) Dokumenty ukázaly současnému mladému pokolení fakt, který se jich možná netýkal, ale týká se i jich a bude i dalších pokolení. Ukázaly hrozbu té "nejčistší" formy energie, kterou nám představují experti jaderné fyziky ad. Ano, energie je to jistě efektivní, čistá a bůh ví, jaké ještě superlativy bychom ji přičetli. Ale stále je tu jeden fakt, který neovlivníme - lidský faktor a přírodní živly! Filmy ukázaly selhání lidského faktoru a malost člověka proti přírodě...

Jaké je tedy nynější povědomí našich studentů o událostech 1986 a 2011? Mnohem rozsáhlejší a zainteresovanější!
Jaké je současné povědomí o jaderné energii? "Větší" - uchopitelnější, leč co do odbornosti "stejné".
Jaké jsou momentálně názory studentů na jadernou energii? Výřečnější! Argumentace schopné! Podložené! Osobní!
Zážitková pedagogika - byť jen zprostředkovaná filmem? K nezaplacení! Každý totiž nyní ví z našich studentů, co to byl a je Černobyl! Co to je Fukušima! A dokáže vyjádřit svůj názor na tuto problematiku! A o to ve škole jde!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Co s nabiflovaným?

Ve škole se naučíme, jak používat to či to a znát to i tamto... Ale encyklopedismus je teorie dávno přežitá, byť pro Čechy tak typická... V mnoha školách stále však platná a na mnoha vysokých školách státního typu stále potřebná... Jenže koho to baví se učit "telefonní seznam"? Stejně posléze informace pouze "vyplivnu" do testu a záhy, v rámci přirozené obrany mozku, zase vypustím, jelikož mi nikdo "lidsky" nepodal, jak a kde ten integrál, ten gramatický jev či vzorec v chemii v běžném životě používat...  A jak nejlépe zužitkovat tedy naučené ze školy? Jak to procvičit VŠE tak, aby mě to alespoň trochu bavilo a nesvazovalo to naši kreativitu? Tak jsme jednoho dne vybrali reklamy na internetu, sebrali jim zvuk a vytvořili takové reklamy pro hluchoněmé... :) Kreativitě meze kladeny nebyly, vždyť i pejorativní slova jsou součástí běžně mluveného jazyka a navíc... nikdo na nás nebude mluvit v německy mluvících zemích knižní němčinou... Studenti se pobaví, vyu

Maturanti 2017

Zřejmě nejkrásnější část pro studenty školního roku a zřejmě i nejnáročnější. Je to přesně ta chvíle , kdy jim dochází, že už končí školu a bude klid... Do tohoto okamžiku si vlastně nepřipouští, že onen vysněný konec je spojený s dřinou, která je teprve čeká... Do plesu se prostě žije plesem. :) Je to ale přesně ta chvíle, kdy rodičům dojde, že jejich děti vyrostly a třídní učitelce náhle dojde, že uplynuly další 4 roky... Tedy ples je momentem mnoha pocitů... I letošní maturitní ples, přes drobné disharmonie, byl úspěšný a krásný a já opět vidím, jak se mi z "dětí" v prvním ročníku staly "dámy a pánové"... Těmto maturantům ale patří speciální dík... Nyní však již přejme jen úspěch a hodně sil k maturitě! No nově uvedeným do týmu "EDUCAnet" naopak hodně sil na dlouhou cestu až tam, kde stojí maturanti současní! :)

Když učitel není...

Většinou se ozve obrovské nadšení, objeví-li se na rozvrhu nepřítomnost někoho z pedagogů. "Super. Není tady." Tento jev se však na EDUCAnet Praha nenosí :) Naši studenti dobře vědí, že i když kantora skolí nějaký ten bacil, jejich vzdělávání tímto neutrpí. Vždy jsou připravené pro ně materiály, které jsou šité na míru třídě, s nimiž kantor stráví někdy pěknou řádku času, ale přeci musí zabezpečit trvalý a efektivní chod svých ratolestí, které jsou tak lačné po vědění :) Nestane se tedy, že by neměli žáci své materiály na hodinu i v době nepřítomnosti vyučujícího. Co se však stane... po návratu vyučující zjistí, že materiál není vypracovaný... začne maraton "ale" :) Díky bohu za 21. století v oblasti technologií, kdy žáci mají přístup i k elektronickému uložení v jejich složkách :) Tedy kde bude chyba? :))) V učiteli! Samozřejmě :)